.
  • Dictionar tehnic: ASR, ABS si ESP


    Sistemul de control al tractiunii (ASR)


    Pentru motoarele utilizate de regulă cu cuplu motor ridicat, sistemul de control al tracţiunii oferă un confort şi o siguranţă suplimentară, în special pe un carosabil cu aderenţă diferită la roţi sau alunecos. Sistemul de control al tracţiunii permite pornirea şi accelerarea armonioasă fără răsucirea în gol a roţilor sau apariţia unui decalajul lateral, indiferent de viteză. Sistem
    ul de control al tracţiunii funcţionează numai împreună cu acceleraţia controlată electronic şi valorifică senzorii de turaţie a roţilor corespunzători sistemelor anti-blocare (ABS). În cazul în care se constată o creştere bruscă a turaţiei la nivelul unei roţi motoare (alunecare), sistemul acţionează asupra managementului motorului, reduce puterea propulsorului şi evită apariţia acestui efect. Sistemul de control al tracţiunii asigură tracţiunea şi stabilitatea de rulare pe parcursul etapei de accelerare la orice viteză şi susţine în acest mod siguranţa activă. În mod suplimentar permite reducerea gradului de uzură a anvelopelor.
    Activarea sistemului de control al tracţiunii este indicată prin intermediul unui led care luminează intermitent la nivelul instrumentuluide bord, include sistemul de blocare electronică a diferenţialului (EDS) şi face parte din sistemul electronic de control al traiectoriei (ESP). Dezactivarea sistemului de control al tracţiunii este posibilă prin intermediul comutatorului ESP OFF.


    Sistemul anti-blocare (ABS)


    Sistemul anti-blocare previne, în cazul unei frânări complete sau în condiţiile unui carosabil alunecos, o blocare a roţilor, ceea ce permite menţinerea capacităţii de manevrare a autovehiculului. Roţile blocate nu mai pot transfera forţe de ghidare laterală, iar autovehiculul nu mai poate fi controlat. Pentru a evita o astfel de situaţie, sistemul de comandă al ABS, prin intermediul unor senzori de turaţie a roţilor, monitorizează turaţia tuturor roţilor autovehiculului.
    În cazul în ca
    re există riscul blocării unei roţi, un ventil magnetic de la nivelul unităţii de comandă a sistemului anti-blocare reduce presiunea de frânare pentru roata respectivă până când aceasta rulează din nou liber. Ulterior, presiunea creşte până la limita de blocare. Autovehiculul îşi menţine stabilitatea şi este garantată capacitatea de manevrare. La sistemele anti-blocare moderne, asemenea celor utilizate la toate modelele Volkswagen, acest proces se realizează de mai multe ori pe parcursul unei secunde. Conducătorul auto identifică activarea sistemului anti-blocare printr-o uşoară mişcare de pulsare a pedalei de frână.

    În limita de reglare a sistemului anti-blocare, în ciuda decelerării maxime, autovehiculul poate fi manevrat fără probleme pentru a evita obstacolele, prevenind în acest mod producerea unei coliziuni. Sistemul ABS offroad disponibil la Touareg are la bază un algoritm special al echipamentului de control al sistemului ABS, activat automat în condiţii de teren extrem (printre altele, la o viteză mai redusă de 5 km/h şi cu diferenţialul median blocat). La sistemul ABS offroad, roţile pot fi blocate pentru puţin timp înainte ca sistemul să reducă presiunea de frânare. Se formează astfel o mică pantă la nivelul solului (de exemplu pietriş sau nisip) în faţa roţii care accentuează efectul de frânare. Modelul Touareg îşi menţine manevrabilitatea în condiţiile unei reduceri semnificative a distanţei de frânare.

    Sistemul electronic de control al traiectoriei (ESP)

    Sistemul electronic de control al traiectoriei identifică situaţiile critice de rulare, de exemplu pericolul de derapare, şi previne prin măsuri specifice pierderea controlului asupra autovehiculului. Pentru ca sistemul electronic de control al traiectoriei să poată reacţiona în situaţii critice de rulare, este necesar ca acest sistem să primească permanent informaţii. De exemplu: direcţia în care roteşte volanul conducătorul auto şi cea în care se deplasează autovehiculul. Răspunsul la prima întrebare este obţinut de la senzorii pentru unghiul de direcţie şi de la senzorii de turaţie ABS montaţi la nivelul roţilor. În baza acelor informaţii, sistemul de comandă determină direcţia de referinţă, precum şi o ţinută de drum de referinţă a autovehiculului. Alte date importante sunt reprezentate de giraţii şi de acceleraţia transversală a autovehiculului. Cu ajutorul acestor informaţii, sistemul de comandă determină starea actuală a autovehiculului. Sistemul electronic de control al traiectoriei previne pierderea stabilităţii autovehiculului în viraje, datorate unei viteze neadaptate, modificării neprevăzute a suprafeţei carosabile (umiditate, polei, mâzgă) sau unei manevre bruşte de evitare a unui pericol („testul elanului”). Nu este important dacă instabilitatea se manifestă prin subvirare – ceea ce înseamnă situaţia în care autovehiculul prezintă tendinţa de deplasare către exteriorul curbei, sau prin supravirare (deraparea punţii posterioare).

    Unitatea de calcul a sistemului electronic de control al traiectoriei identifică natura instabilităţii în baza datelor transmise de senzori şi adoptă o măsură de corectare prin intermediul sistemului de frânare şi al managementului motorului. În caz de subvirare, sistemul electronic de control al traiectoriei frânează roata spate din interiorul virajului. În acelaşi timp, reduce puterea motorului până când autovehiculul îşi recapătă stabilitatea. Supravirarea este prevenită de sistemul electronic de control al traiectoriei prin activarea frânei asupra roţii frontale din exteriorul virajului şi prin intervenţia asupra sistemului de control al motorului şi al cutiei de viteze. Experienţa tot mai extinsă şi senzorii cu o acurateţe tot mai mare permit o perfecţionare continuă a acestui sistem complex de reglare.


    Observaţie:

    Sistemul electronic de control al traiectoriei nu poate depăşi limitele existente ale fizicii. În cazul în care conducătorul auto suprasolicită caracteristicile mecanismului de rulare şi ale sistemului electronic de control al traiectoriei, un accident nu va putea fi evitat nici cu ajutorul ESP.


    duminica, 24 octombrie 2010, 18:28

2 comentarii:

  1. Anonim says:

    Super atricol..multumesc

  1. Anonim says:

    Pe mine ma ajutat mult esp la un audi a4 din 96 cand masina a inceput sa derapeze pe drum uscat la o viteza destul de mare dat fiind anvelopele uzate ,pe drum esp mi sa aprns si nu am loat in considerare ca esp deja actiona si tocmai cand am derapat am vazut actiunea totala a esp masina redresandu-se mai mult singura .

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.